Teksty kultury poznawane w całości – nie mniej niż 4 pozycjeksiążkowe w roku szkolnym
oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości:
Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród; grudzień VI a, VIb
Jan Brzechwa Akademia Pana Kleksa;
Carlo Collodi Pinokio;
Roald Dahl Charlie i fabryka czekolady; kwiecień VIb
Antonina Domańska Historia żółtej ciżemki;
Irena Jurgielewiczowa Ten obcy; luty VIb
Stanisław Lem Bajki robotów; wybór VIa, VIb (dla chętnych)
Clive Staples Lewis Lew, Czarownica i stara szafa;
Astrid Lindgren Bracia Lwie Serce;
Kornel Makuszyński Szatan z siódmej klasy;
Aleksander Minkowski Dolina Światła;
Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni;
Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza;
Edmund Niziurski –wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa); październik VIb, VIa
Joanna Olech Dynastia Miziołków;
Joanna Onichimowska – wybrana powieść (np. Duch starej kamienicy, Daleki rejs);
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé Mikołajek (wybór opowiadań z dowolnego tomu);
Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy; VIa (dla chętnych)
Alfred Szklarski– wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów);
Dorota Terakowska Władca Lewawu;
Mark Twain Przygody Tomka Sawyera;
John Ronald Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem; VIa
Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata; początek czerwca/VIb
Moony Witcher Dziewczynka z szóstego księżyca;
wybór mitów greckich,
baśni i legend; wybór kolęd; wybór pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.